کد مطلب:27164
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
1- آيا كسي كه به دادن خمس اعتقاد ندارد مسلمان است يا بگويد چون ماليات مي دهم خمس نبايد بدهم؟
2- بهترين ذكر كه انسان درموقع بيكاري بگويد چه چيزي است ؟
3- چه كنيم تا بتوانيم با صاحب خود ديدار داشته باشيم؟
1)كسيكه اصل وجوب خمس را منكر ومتوجه است كه رد آن موجب رد پيامبرو رد پيامبر رد خداست مرتد وغيرمسلمان است ولي اگر فقط خمس نمي پردازد ويا معتقد است اموالش مشمول خمس نمي باشد، مسلمان گنهكار است.
توجه شما دوست عزيز را به آيه اي كه درباره خمس درقرآن آمده است جلب مي كنم :
واعلموا انما غنمتم من شيء فأن لله خمسه وللرسلول و...وابن السبيل ان كنتم ءامنتم بالله وما انزلنا علي عبدنا يوم الفرقان يوم التقي الجمعان... (وبدانيد هر گونه غنيمتي به شما رسد خمس آن براي خدا وبراي پيامبر وبراي ذي القربي ويتيمان ومسكينان و واماندگان درراه است ، اگر شما به خدا وآنچه بربنده خود درروز جدائي حق ازباطل، روز درگيري دو گروه(با ايمان و بي ايمان يعني روز جنگ بدر) نازل كرديم، ايمان آورده ايد،وخداوند برهر چيزي قادراست.)1
آنچه مهم است دراين آيه اين نكته است كه : با اينكه روي سخن دراين آيه به مؤمنان است ـ زيرا پيرامون غنائم جهاد اسلامي بحث مي كند ومعلوم است مجاهد اسلامي مؤمن]هم[ هست ـ ولي با اين حال مي گويد : اگر ايمان به خدا وپيامبر آورده ايد اشاره به اينكه نه تنها ادعاي ايمان نشانه ايمان نيست بلكه شركت درميدان جهاد نيز ممكن است نشانةايمان كامل نباشد واين عمل به خاطر اهداف ديگري انجام گيرد، مؤمن كامل كسي است كه دربرابر همة دستورات مخصوصاً دستورات مالي تسليم باشد وتبعيضي درميان برنامه هاي الهي قائل نگردد.2
نتيجه اي كه مي شود ازمطلب بالا گرفت اين است كه نه تنها به لحاظ شرعي ندادن خمس باعث آلوده شدن مال انسان به حرام ميشود كه حق تصرف درمال خمس داده نشده را تدارد، بلكه ندادن خمس اگر نگوييم نشانة بي ايماني است لااقل نشانة ضعف وسستي ايمان درمراتب خودخواهد بود بدين معني كه ايمان انسان با توجه به آيه بالا زير سؤال خواهد رفت.
2) هر ذكري كه انسان را با تمام وجود بياد خداوند متعالي اندازد خوب است وبرترين آن ذكر لااله الاالله وصلوات برمحمد
برمحمدوآل محمد ص است كه اين ذكر صلوات جايگزين هر دعايي مي تواند باشد مخصوصاً درتشرف به حرم معصوين عليهم السلام
3)درجواب سؤال سوم شما بايد عرض كنم وجود امام زمان عج مايه خير وبركت بوده وهستي لحظه به لحظه ازآن فرزانه روزگار فيض مي برد نظير فيض وبهره اي كه بشر از خورشيد مي برد حتي زماني كه در پس ابرها مخفي باشد.
اما ارتباط با آن بزرگوار به گونه اي كه او را بشناسيم مشروط به همگون شدن با آن بزرگوار درگفتار وكردار ودر همه حالات زندگي مي باشد از اين رهگذر بايد همچون او كه حتي انديشه نافرماني ومعصيت را نمي نمايد حداقل گناه درمرحله عمل را ترك نماييم ونظير او كه هيچ واجب ومستحب وبايسته ديني را ترك نمي نمايد مانيز بايد حداقل، به واجبات ديني عمل نماييم درآن صورت خود آن محبوب دلها بزرگوارانه،بنده پروري نموده وبه سراغمان خواهد آمد.
لازم به يادآوري است ازآنجايي كه آن حضرت حضور فعال درجامعه دارد ممكن است بارها آن بزرگوار را درجامعه ديده باشيد ولي نشناخته ايد.
از حضرت علامه طباطبائي سؤال كردند : راه رسيدن به امام زمان ـ عجل ا...تعالي فرجه الشريف ـ چيست؟
علامه فرمودند : امام زمان خود فرموده است : شما خوب باشيد ما خودمان شما را پيدا مي كنيم.
ودرسؤالي كه از حضرت آيت ا...بهجت پرسيدند كه (اين حقير مشتاق زيارت امام عصر حضرت حجه بن الحسن عسگري ـ عجل ا...تعالي فرجه الشريف ـ مي باشم، از حضرت عالي تقاضا دارم كه مرا دعا كنيد كه به اين سعادت نائل شوم.)
حضرت آيت ا...بهجت درجواب فرمودند زياد صلوات، اهداء وجود مقدسش نمائيد، با دعا تعجيل فرجش؛ وزياد به مسجد جمكران مشرف شويد با اداء نمازهايش.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.